BONITACE 22.10.2016

22.10.2016 15:41

22.10.2016

jsem se zúčastnil bonitace v Kolíně Sendražicích.

Vyjeli jsme po šesté ráno, Arcas byl pověřen hlídáním domu,
a doprovázela nás kamarádka Irenka.

Protože panička ví, že rád machruji na cizé psy-samce,
dostal jsem hned po příjezdu košík, ale když jsem si okouknul
situaci, tak mi ho panička vzala a vodila mě po areálu, abych
si mohl všechno v klidu ještě očichat.
Přihlásili jsme se o naše "startovní číslo" 10
a čekali až přijdeme na řadu.
Hned po prvním cizím bonitovaném psu ale paničku přepadla ještě
větší depka, než měla po probdělé noci, páč když pes, který
celkem všechno zvládal, odcházel s pár body nad 70,

to bylo docela silné kafe.
Když nastoupil pes č. 3 Ardal, což je bráška Arcasa,
byl povahový test ukončen velmi záhy, hned po svíračce.
To už panička žasla a uvažovala o odstoupení.
To bylo asi tak: Ardal šel hezky, že si hrál jen tak napůl,
tak to mu snad mohli strhnout pár bodů, a že v sevření
2x vycouval z mumraje, to mi přijde ještě jako normální reakce normálního psa,
za což snad mohlo být strženo pár bodů a né ukončeno posuzování.
Panička trnula čím dál víc.

Šla pro mě do auta a mezitím nás přišla nahánět naše kamarádka,
že tam jakéhosi psa vyřadili už při měření,
protože se ohnal. Což se
vůbec neslučovalo s jiným -  plavým psem,
který vyváděl při měření, přesto mu byl dovolen povahový test, a
nakonec byl pes ještě znovu 
měřen, a když to znovu nešlo na podložce, tak mimo, na zemi, protože toho psa
na podložku nikdo nedostal. (???) Jinak - samozřejmě - to tomu psovi a jeho pánovi nijak nezávidíme, šlo o skutečně velmi krásného plaváka. 
Takže jsme šli na popravu a nyní panička popíše své dojmy z mého
povahového testu, a až se naučí dávat video na youtube, tak

to doplní videem, za který děkujeme naší kamarádce Irence, která
byla velmi pohotová a aniž by bylo domluveno, vše nahrála.
Ještě sem zkopíruji odkaz, jak bonitace má vypadat:

www.hovawart.cz/chov/povahovy-test.php

a názorné video: www.youtube.com/watch?v=V0FR_gi7Cdw

Takže panička a já, Garon z Úpatí Ondřejníku,
POVAHOVÝ TEST:

1) CHOVÁNÍ PSA PŘI MĚŘENÍ:
Jak mě panička postavila na to prkno a řekla "změříme Gáju",
stál jsem jako přibitý a nechal jsem se změřit na výšku, na délku,
a kolem mého statného hrudníku, nezavrčel jsem, neuhýbal jsem,

prostě jsem zaperlil.

2) ODOLNOST PŘI STŘELBĚ:
Pes jde s psovodem a zazní dva výstřely, na které nemá reagovat.

Zazněly dva výstřely, možná jsem trošku pohnul hlavou,
lituji, ale nejsem hluchý, jinak jsem neprdlil a nikam neutíkal,
šel jsem s paničkou a vrtěl u toho ocasem,
což bude patrné z videa, přesto mi rozhodčí strhl dva body, nevím za
co. Měl jsem snad předstírat že jsem úplně ohluchl? Na  střelbu jsem zvyklý, pravidelně u nás chodíme na procházky ke střelnici, kterou máme přímo ve vesnici a vůbec nás střelba nevzrušuje. S touto zvukovou kulisou si s Arcasem běžně hrajeme, honíme se, cvičíme i děláme stopy - a to bývá obvykle daleko větší rachot a né dva výstřely z pistolky.

3) HRA S PSOVODEM
Panička si na to moje vystoupení vzala s sebou jednu z mých hraček, které
mám opravdu dlouho. Ještě ráno to přetahovadlo rozhtrhané zašívala,
nacpala zpátky tu vycupovanou vlnu, protože nejdřív
uvažovala o takovém plyšákovi, ale nakonec chtěla vsadit na jistotu.
Hrál jsem si, přetahoval jsem se, házela mi hračku 2x, poprvé jsem
pro ni šel ležérněji, musela mě panička povzbuzovat, podruhé
jsem fakt odběhl a hračku přinesl, přetahovali jsme se, na povel pusť jsem pustil, jsem
zkrátka vzorný. Přesto mi byli strženy 3 body a nevíme za co,
posuzovatel
to vysvětlil tím, že panička se musela moc snažit
.

4) RUŠIVÉ VLIVY VE SKUPINĚ OSOB
Tady jsem opravdu trošku zmatkoval, nechtěl jsem tou 
skupinou projít, a tak jsem tu krajní paní vždy obešel.
Zkrátka nešel jsem s paničkou skrz. ALE. Nikoho jsem nijak
nenapadal, nebyl jsem ani nějak extrémně vyděšený, prostě jsem
to vzal oklikou. Toto jsme si museli zopakovat a nakonec
mi rozhodčí dal 0/5 bodů, tedy moje panička je celkem reálně
smýšlející osoba, takže si myslí, že to také bylo přehnaně

nízké hodnocení, nula by snad měla být za psa, který vyvádí a zdrhá, já jsem jen s údivem šel okolo.

5) PŘIVOLÁNÍ PSA DO SKUPINY
Panička mě tam odevzdala pomocnici, ale já jsem zrovna měl spoustu
práce, neb jsem si musel všechno očichat náležitě. Takže když zazněl
povel,
já jsem zrovna očichával tamější keř a také jsem si ho musel
označkovat.
Panička chvilku počkala, až označkuji, a pak mě finíto zavolala a já
jsem
k ní do té skupiny přiběhl a vůbec jsem se nebál, přiběhl jsem přímou čárou k ní a předsedl jsem.
Pomineme-li moji náhlou touhu označkovat ten keř,
nevím, za co mi byly strhnuty tři body.

6) SEVŘENÍ SKUPINOU OSOB
Tato skupina, která se nás snažila vyděsit v bodě 4,
mě a paničku obklíčila. Následoval úkol, kvůli kterému
panička fakt nespala, protože posledních pár týdnů prostě
nebyl cvičák, a to z různých důvodů.
Takže, když jsem přiběhl k paničce, tato si mě
posadila vedle nohy a skupinka nás sevřela.

Podotýkám, že panička opravdu držela pětimetrové vodíítko na opačném
konci, (což když porovnáme s videy z minulých bonitací, zveřejněnými na youtube, tak
to tam tak nedělal nikdo) a já se ani nehnul, nechal jsem se
obklíčit, seděl jsem jak přibitý vedle
paničky a zavrtěl ocasem, když všichni ti lidi přišli.
Je to fakt divné, ale rozhodčí mi za toto vzorné chování
strhl dva body, nakonec, to uvidíte na videu.


7) MÍJENÍ BĚŽÍCÍ OSOBY
Další dva body mi strhl za to že jsem zpozorněl,
když nás míjela běžící osoba. Nechápu. Co jsem měl jako jiného dělat?
Nehonil jsem ji, nenapadl jsem ji, prostě jsem zpozorněl.


8) PONECHÁNÍ PSA U KOLÍKU PŘI POHYBU OSOB

Panička mě přivázala u kolíku a odběhla se schovat.
Ale okamžitě našla mezeru v zástěně, a tak mě pozorovala škvírou,
co tam na place vlastně dělám. Nedělal jsem nic. Stál jsem a koukal,
kam zmizela panička. Vedle mě procházeli cizí lidi, a já jsem prostě stál.
Vzali mě dva body a já nevím proč a ve finále, což ovšem můžete porovnat
na videu, mi rozhodčí vytkl, že jsem se choval "ne příliš přátelsky".
Nechápeme to, ani já ani panička. Prostě jsem stál. Kdybych se choval ne příliš
přátelsky, tak snad aspoň zavrčím, nebo na ně vyjedu, ale já jsem stál. Asi jsem u toho "blbě" koukal. Nebo se po mě chtělo, abych skákal radostí, až ty cizé osoby uvidím, jinak nevím....

9) PONECHÁNÍ PSA U KOLÍKU PŘI POHYBU OSOB SE PSEM
Zase jsem stál a nechal tu paní projít okolo se psem 
a - byl mi stržen bod. Jako za co?


10) PRŮCHOD ULIČKOU OSOB
No tak tu jsem bez problému prošel a dostal jsem konečně plný počet bodů.

CELKOVÝ SOUČET = 70 BODŮ

Jinými slovy, prolezl jsem s odřenýma ušima. Skvělé.  :(  Nechápeme.

Č ÁST DRUHÁ - HODNOCENÍ EXTERIÉRU.

Moje panička mě má v oku, a tak ví o nedostatcích, kterými oplývám,
i tak si myslím, že někteří plemeníci mají tytéž nedostatky,
přesto byli uchovněni. Vezmeme to popořadě.

Když jsem přišel na posuzování exteriéru, pan Kukla se na mě vrhl,
ani se nenechal očichat nic, hned mi vlezl do papuly.
Kontroloval moje skvělé zuby. Nechal jsem si všechno líbit,
až panička žasla, protože tak vehementní jednání od cizé osoby
nečekala. Pak mi ale osahával kulky, což je jistě nutné, aby zjistil, že
mám
obě, a to se mi teda nelíbilo a tak jsem zavrčel.
Panička mě má ochmatanou, a ví, že si to v případě potřeby
nechám líbit, takže si myslí, že prostě mě pan posuzovatel
ohmatal
neomaleně, případně mě nějak blbě zmáčknul
a proto ta odezva.
Nicméně, zavrčel jsem na posuzovatele, a ten se také hned kouknul,
jak mi dopadla výše zmiňovaná zkouška povahy a hned
si řekl - aha, povaha nic moc. Pak teda
následoval výčet bonitačního kódu:

Bonitační karta (prázdná) zde: https://www.hovawart.cz/klub/dokumenty/bonitacni-karta-hwk.pdf 

5/2a = normálka
B8 = nerovnoběžné linie
Hubu mám souměrnou, hlavu taky, snak kvůli tomu oušku?

C2 = stop téměř neznatelný
V tom panička souhlasí. To ví už dávno že stop sice mám, ale méně znatelný. Dejme tomu, tohle bereme. Ale plemeníků s tímto kodem u nás již několik je.

E4 = špatně nesené ucho.
Souhlasíme, víme, i takové plemeníky máme.

L4 = zepředu  volné lokty
Tohle panička neumí posoudit...

M8 = postoj ze zadu úzký.
Postoj - si myslíme -  mám úplně normální, jestli ho má někdo úzký, tak to bude můj společník . 

O3 = osrstění otevřené.
Souhlasíme, nemůžu za to, mám to po šampionovi dědovi.

S1 = za pohybu volné lokty.
Jak jsme již psali, volné lokty neumí panička posoudit, takže pokud snad
je mám volné v klidu, snad je logické, že i za pohybu.

S5 = úzké chody pánevních končetin.
Už mi napsali, že postoj mám ze zadu úzký a teď ještě tohle?
To snad mám běhat s nohama půl metru od sebe?
Panička kroutí hlavou a nechápe.
No a protože na mě vypozorovali soubor exteriérových zvláštností,
BYL JSEM UZNÁN NECHOVNÝM.
Přičemž ještě přihlédli k mým povahovým testům,
že teda nic moc, ale až nám naše kamarádka okopíruje video,
budete moci nezávisle posoudit. My prostě nesouhlasíme, ale jaksi to je nám na prd.

Pokud jde o delší bonitační kód, má ho u nás v ČR více plemeníků,
tak paničku mrzí, že to nedopadlo.

www.hovawart.cz/databaze/psi/plemenici.php

Ale nikdy by ji nemrzelo, že bych následně nikdy žádné potomky neměl, máme přeci dost plemeníků, kteří nikdy žádné potomstvo neměli, paničce šlo jen o ten pocit, že to se mnou někam  (v rámci možností) dotáhla. 

Prostě do chovu postupují jen ti nejlepší. 

....nebo jak to teda je....????